w każdej firmie i instytucji !
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
Powierzenie biuru rachunkowemu wykonywania przelewów w imieniu klienta
Powierzenie biuru rachunkowemu wykonywania przelewów w imieniu klienta
Źródło: Redakcja Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Jeden z klientów chce powierzyć naszemu biuru rachunkowemu dokonywanie płatności dla jego wierzycieli z jego rachunku bankowego. Czy taka usługa może być przez biuro rachunkowe świadczona? A jeśli tak, to na jakich warunkach?

Wykonywanie czynności polegających na dysponowaniu środkami pieniężnymi na rachunkach bankowych klienta nie mieści się w pojęciu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 76a ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Nie oznacza to jednak, że biuro rachunkowe nie może podjąć się takiej usługi - mamy wszak swobodę zawierania umów. Na pewne okoliczności należy wówczas zwrócić uwagę.

Po pierwsze, biuro rachunkowe (konkretne osoby przez nie wyznaczone) zajmuje się ewidencją rozrachunków i środków pieniężnych, a zasady kontroli wewnętrznej postulują, by funkcja ewidencyjna w obszarze danego rodzaju aktywów była oddzielona od funkcji dysponowania tym składnikiem. Połączenie tych funkcji może w sprzyjających okolicznościach tworzyć warunki do zawłaszczania aktywów jednostki i ukrycia tego faktu poprzez manipulację zapisami księgowymi. Z tego powodu nie jest wskazane, by pracownik biura rachunkowego był uprawniony do pełnej ścieżki wykonania przelewu - tzn. począwszy od wprowadzenia kontrahenta, przez przygotowanie przelewu, aż po jego autoryzację i wykonanie. Leży to także w interesie właściciela biura rachunkowego, gdyż to on odpowie za ewentualne szkody wyrządzone przez pracownika.

Po drugie, należy szczegółowo ustalić kwestie uprawnień do posługiwania się kontem klienta. Wysoce ryzykowne i karalne jest posługiwanie się danymi do logowania w banku czy innymi narzędziami autoryzującymi przyznanymi innej osobie (np. członkowi zarządu klienta). Podjęcie się tego rodzaju czynności przez biuro nie powinno wchodzić w grę. Osoba, której będą powierzone określone czynności z zakresu obsługi płatności, powinna zostać w banku ustanowiona jako odrębny użytkownik. Będzie wówczas możliwe zredukowanie jej pakietu uprawnień do tych, które będą uznane za niezbędne - czyli np. do wprowadzenia (lub zaimportowania z systemu) paczki przelewów, ale bez autoryzacji (ostatecznego wysłania), której dokona już wyznaczona osoba u klienta. Należy rozważyć, czy osoba wprowadzająca przelewy do systemu z ramienia biura rachunkowego powinna mieć możliwość zmieniania danych kontrahenta, w tym numeru konta bankowego, i wprowadzania nowych kontrahentów. Z uwagi na kontrolę wewnętrzną oraz wysoką podatność aktywów pieniężnych na oszustwa, możliwość edycji kontrahentów powinna być przypisana osobie z ramienia jednostki, a nie osobie z biura rachunkowego. Możliwa jest też współpraca polegająca na tym, że po wprowadzeniu paczki dokumentów otwierających rozrachunki (zobowiązania) biuro rachunkowe wygeneruje z systemu księgowego stosowny pakiet przelewów (tworzy się on w pliku XML), który następnie wczyta do systemu bankowego wyznaczona osoba u klienta. Pozostaje tu kwestia umownego (i precyzyjnego) uzgodnienia, że za ostateczną weryfikację przelewów odpowiada klient.

Po trzecie, podjęcie się takiej dodatkowej usługi przez biuro rachunkowe powinno być także przemyślane pod względem:

  • operacyjnym - tzn. czy ma wystarczającą rezerwę kadrową i czasową do podjęcia się tych zadań; taka usługa wymaga dużej systematyczności i wprowadzania właściwych grup dokumentów na bieżąco,
  • finansowym - są to czynności, które powinny być dodatkowo płatne, gdyż nie stanowią czynności prowadzenia ksiąg rachunkowych; nawet gdyby nie były to czynności dla biura czasochłonne, to i tak zostanie ono obciążone dodatkowymi ryzykami, a to powinno być brane pod uwagę w wycenie świadczonych usług.

Dodatkowe ryzyka związane z dokonywaniem przez biuro rachunkowe płatności za klienta

Niezależnie od zakresu usługi dodatkowej w obszarze zarządzania płatnościami klienta, podejmujące się tego biuro rachunkowe eksponuje się na dodatkowe ryzyka. Są to przykładowo:

- dokonanie płatności z opóźnieniem i narażenie klienta na odsetki,
- niewykonanie w wyznaczonym terminie opłaty za koncesję skutkujące jej wygaśnięciem,
- podwójny przelew na konto wierzyciela, pomylenie kontrahenta,
- zignorowanie korespondencji o zmianie konta,
- nieuczciwość osoby, której bezpośrednio powierzono czynności zarządzania płatnościami klienta,
- konflikty z klientami w zakresie jakości świadczonej usługi.

Odpowiedzią na nie powinny być zarówno odpowiednio konkretne zapisy umowy z klientem, jak też uwzględnienie ich w nabywanych polisach ubezpieczeniowych.

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.